Reisevilkår og betaling

Reisevilkår

 

Reisevilkårene inngår som en del av reiseavtalen mellom BedreKjent org.nr 923 378 383 (Siv Helene Stenersen)  (heretter omtalt som «vi») og den reisende (heretter omtalt som «du»). Det er viktig at du leser og forstår disse vilkårene.

Reisevilkårene er grunnlag for dine rettigheter og plikter som reisende, samt våre rettigheter og plikter som arrangør. Les også reisebeskrivelsen som er tilsendt pr. mail nøye før du bestiller en reise.

 

Bestilling og betaling

 

Du bestiller selv din reise ved å henvende deg til BedreKjent.  En bestilling gjøres ved å sende en mail eller ta kontakt pr. telefon til BedreKjent. Så snart vi har mottatt bestillingen, vil du få en bekreftelse pr. mail med reisedatoer, betalingsfrist og kostnader knyttet til den bestemte turen.

 

Etter fullført bestilling sender vi en faktura/bestillingsbekreftelse til den e-postadressen du har oppgitt. Denne fakturaen gjelder for hele reisen, og inneholder fakturabeløp og forfallsdato både for depositum og restbeløp/sluttbetaling. Du vil ikke motta flere fakturaer enn denne ene.

 

Avtalen mellom deg og Bedrekjent org.nr 923 378 383 (Siv Helene Stenersen) er bindende når du har betalt depositum for reisen, eller 14 dager etter bestilling uavhengig av om depositum er betalt. 

 

I forbindelse med bestilling av reise, utstedes en faktura med to ulike betalingsfrister:  

 

·       Betalingsfrist for depositum er 14 dager. Depositum utgjør kr 2.000 per person med mindre annet er beskrevet under den enkelte tur.

·       Betalingsfrist for sluttbetaling er 42 dager før reisen starter.

 

For reiser som bestilles fra seks uker og fram til to uker før avreise, varsles hele beløpet samlet med betalingsfrist 7 dager. Bestilling som gjøres senere, må betales omgående.

 

Påmeldingen er bindende. Ved manglende betaling to dager etter forfall, står vi fritt til å annullere bestillingen

 

For enkelte turer kan det være andre betalingsbetingelser. Dette vil i så fall framgå av den aktuelle turbeskrivelsen.

 

Det tas forbehold om pristillegg som følge av valuta- og skatteendringer. 

 

Avbestilling/endring av en reise

 

Avbestilling/endring av en reise må skje skriftlig. Dato for avbestilling regnes som den dato Bedrekjent mottar beskjeden. Avbestilling vil kunne medføre et gebyr avhengig av avbestillings-tidspunktet.

 

Regler for avbestilling av reiser

 

  • Reisen kan fritt avbestilles inntil 14 dager etter bestilling såfremt det er mer enn 2 måneder til avreisedato
  • Ved avbestilling mer enn 14 dager etter bestilling og mer 60 dager før avreise belastes et gebyr på kr 100% av innbetalt depositum
  • Ved avbestilling f.o.m. 59 t.o.m. 30 dager før avreise, belastes et gebyr på 50 % av reisens totalpris
  • Ved avbestilling f.o.m. 29 t.o.m. frem til avreisetidspunktet, belastes et gebyr på 100 % av reisens totalpris

Forsikring for avbestilling ved sykdom (avbestillingsforsikring) er ikke inkludert i reisen. Dette bør inngå som en del av din reiseforsikring.

 

Manglende betaling

 

Ved manglende betaling kanselleres en reise etter følgende regler:

 

  • Ikke betalt depositum – reisen kanselleres 5 dager etter første betalingsfrist med mindre annet er avtalt. Ingen gebyr påløper.
  • Ikke betalt sluttfaktura – reisen kanselleres 10 dager etter første betalingsfrist. Dersom ikke annet er avtalt, vil betalingsfrist på fakturaen regnes som dato for avbestilling. Avbestillingsgebyr beregnes som beskrevet i forrige avsnitt, regler for avbestilling. 

 

Reise- og avbestillingsforsikring

 

For å delta på en reise med oss må du ha en gyldig reiseforsikring, samt Europeisk Helsetrygdekort for reiser i Europa. Reiseforsikringskortet og Europeisk Helsetrygdekort E111 må medbringes på selve reisen. Reiseforsikringen må minimum dekke kostnader ved sykdom, ulykke og hjemtransport. Vi anbefaler også å tegne en avbestillingsforsikring, dersom dette ikke er inkludert i reiseforsikringen. Avbestillingsforsikring bør tegnes hos ditt forsikringsselskap i forbindelse med bestilling av reisen. Reiseforsikringen bør også dekke skade på bagasje (koffert og innhold) under transport. I flere forsikringsselskaper må dette tilknyttes reiseforsikringen som en tilleggsdekning.      

  

Fysisk kapasitet på aktivitetsreiser

 

Du må være i god fysisk form for å kunne delta på våre aktivitetsreiser. Dette innebærer at du må vurdere din fysiske kapasitet i forhold til aktuell vanskelighetsgrad beskrevet i turprogrammet. Dersom du eller turleder vurderer det slik at du likevel ikke er sterk nok til å følge gruppen på en eller flere dagsetapper, vil vi i samråd med deg avklare alternative aktiviteter. Kostnader forbundet med dette, må du dekke selv. 

 

 

BedreKjent sitt ansvar

 

Vi forplikter oss til å gjennomføre reisen slik den er beskrevet på www.bedrekjent.no og i skriftlig informasjon som sendes deg på e-post i forkant av reisen. Det tas likevel forbehold om endringer i programmet som følge av endring i rutegående transport, vær (varme/vind/nedbør) og andre forhold utenfor vår kontroll. Mindre endringer i dagsprogram kan også forekomme uten grunner som nevnt ovenfor, forutsatt at dette erstattes av likeverdige alternativ.

 

Den reisendes ansvar

 

Du er pliktig til å holde oss orientert om eventuelle endringer i e-postadresse og telefonnummer, slik at du mottar all nødvendig informasjon/dokumentasjon til riktig tid. Du har selv ansvar for å kontrollere at eventuelle reisedokumenter er korrekte og at reisebetingelsene er lest.

 

Under reisen plikter du å opptre på en slik måte at du ikke er til sjenanse for andre eller skaper sikkerhetsmessige eller andre problemer for de medreisende eller BedreKjent. Grovt brudd på disse bestemmelsene gir BedreKjent rett til å vurdere hjemsendelse på den reisendes regning. Den reisende må ved avreise ha nødvendig reisedokumenter som gyldig pass, visa, vaksinasjonsattester, o.l. Alle deltakere må kunne håndtere sin egen bagasje og kunne reise uten assistanse.

  

Kanselleringer

 

Vi forbeholder oss retten til å kansellere turer der antall deltakere er for lavt.

Kansellering skal skje senest seks uker før avreise og innbetalt beløp refunderes umiddelbart hvis du ikke velger å delta på en annen av våre turer.

  

Kansellering ved Force Majoure

 

Reglene om refusjon nevnt i punktet om kansellering, gjelder ikke dersom reisen må avlyses som følge av Force Majeure. Eksempler på Force Majeure er at det på reisemålet/reiseruten eller i umiddelbar nærhet av disse, finner sted krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer eller andre begivenheter som kan likestilles med foran nevnte.

 

Mangler ved reisen

 

Hvis du mener det er mangler ved reisen, skal du straks og på reisemålet informere BedreKjent sin representant (turleder) om forholdet. Dersom du utsetter til etter hjemkomst å informere om mangler ved reisen, kan du miste dine rettigheter.

Klagen skal i tillegg rettes skriftlig til BedreKjent org.nr 923 378 383 (Siv Helene Stenersen), og klagefristen er fire uker etter reisens avslutning.

Du kan ha rett til kompensasjon for tap eller skade som blir påført som en følge av at BedreKjent ikke oppfyller sine forpliktelser. Rett til kompensasjon gjelder ikke hvis BedreKjent kan dokumentere at skaden eller ulempen ikke kan bebreides selskapet eller noen av selskapets avtalepartnere i forbindelse med reisen, eller at ingen kunne avverget hendelsen. Hvis det oppstår uenighet mellom deg og BedreKjent om mangler i reisen og betingelsene, kan du bringe saken inn for Reklamasjonsnemnda for Pakketurer innen fire uker etter at endelig svar foreligger fra BedreKjent. Det vises forøvrig til Lov om Pakke­reiser av 15.06.2018 (Pakkereiseloven)

 

Forbehold om prisendringer

 

For reiser som gjennomføres fra og med 1. januar 2021, gjelder følgende:

Oppgitte priser baserer seg på valutakurser fra 01. mars 2021. Hvis valutakurser, eller avgifter/skatter endrer seg fra denne dato, forbeholder BedreKjent seg retten til å endre prisene. Dersom prisøkning utgjør 10 % eller mer av reisens pris, har du rett til å avbestille reisen og få refundert innbetalt beløp.

 

Hotell/rom

Rom og leiligheter kan ha forskjellig beliggenhet, størrelse og standard i ett og samme hotell eller anlegg. Utsikt, solforhold og evt. forstyrrelser kan variere. Normal variasjon i beliggenhet, størrelse og standard er ikke grunnlag for prisavslag.
Dersom noe uforutsett skjer og vi må bytte hotell, er vi pliktig til å tilby et annet hotell av tilsvarende standard.
Turistskatt forekommer i flere land hvor vi har reiser. BedreKjent forsøker så langt det lar seg ordne å inkludere denne i reisens pris, men noen steder lar dette seg ikke ordne. Det kan derfor oppstå reiser hvor turistskatt må betales direkte til hotellet ved ankomst/avreise.

 

Pakkereiseloven

Den kombinasjonen av reisetjenester du tilbys, er en pakkereise etter lov om pakkereiser og reisegaranti mv. (pakkereiseloven).

Du omfattes derfor av alle rettighetene som gjelder ved pakkereiser. BedreKjent har det fulle ansvaret for at pakkereisen som helhet gjennomføres korrekt.

BedreKjent har dessuten en lovpålagt reisegaranti som sikrer tilbakebetaling av dine innbetalinger i tilfelle insolvens hos selskapet/selskapene. Dersom transport inngår i pakkereisen, dekker reisegarantien også hjemtransport.

Lov om pakkereiser og reisegaranti mv. (Pakkereiseloven)

 

Personopplysninger

Vi behandler persondata ifølge Lov om Personopplysninger. Opplysninger som kan knyttes til deg som person, vil aldri bli gjort tilgjengelig for andre virksomheter eller koblet til andre eksterne register. BedreKjent sin Personverkerklæring finner du på www.bedrekjent.no

 

Velkommen på tur! 

Rull til toppen